Tuesday, April 10, 2012

MAKAN ATAU SOLAT..??

assalamualaikum,, >.^
salam sebagai pembuka bicara.. baik laa kawan2,, seterusnya saya nak k0ngsi perkara ini pula.. >.<
hmm,, saya haram kawan2 atau pembaca b0leh berfikir tntang nya.. mcm neh,, seringkali 0rang bertanya,, & kdang2 saya sendiri tertanya tanya antara mendahulukna s0lat atau makan,, apabila makanan sudah dihidang kan.. & ramai yg keliru apabila melihat s0lat lebih penting sekalipun waktu itu perut sudah berker0ncong.. menjawap kemusykilan ini, Aisyah r.a menjelas kan, Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
"tidak didahulukan s0lat jika makanan
telah dihidangkan"
- riwayat Muslim
Jawapan ini sudah jelas & s0lat yg dimaksudkan tidak terbatas pada s0lat bersendirian sebalik nya juga dipakai dalam keadaan s0lat berjemaah. Justeru jangan ada yang bertelingkah atau memarahi 0rang yang bertelingkah atau memarahi 0rang yang mengambil keputusan untuk makan dahulu & kemudian nya s0lat..

jadi kawan2,, kalau dah macam tu jadi kita b0leh makan dahulu tapi jangan laa sehingga melengah kan s0lat,, memadai untuk makan dahulu dan sesudah habis terus menunaikan s0lat,, umm,, saya ambil ini dari sumber majalah Al Islam.. >.^ saya berk0ngsi ape yang saya baca.. walahualam..

No comments:

Post a Comment