Wednesday, May 02, 2012

NASIHAT UNTUK MUSLIMAH


(assalamualaikum,, ini adalah isi2 yang tertulis dalam sebuah naskah buku yang bertajuk “290 Nasihat untuk Muslimah” jadi serba sedukit saya nak k0ngsi kan kepada sahbat2 saya.. sama2 laa kita memperbaiki diri dengan membaca nasihat yang diberi ini..) =’)

1.)  BERSALAMAN DENGAN LELAKI
ini merupakan kesalahan yg sering berlaku di kalangan kaum wanita ketika bertemu dng lelaki yg bukan mahramnya.sudah menjadi tradisi masyarakat yg telah banya
k melanggar hukum – hukum Allah. Banyakdapat kita lihat, se0rang wanita bersalaman rakan sekerja ,, ank pakcik, ank makcik, saudara ipar, ia lebih mudah drpada meminum sgelas air.. (disini kita lihat,, sya juga pernah melakukan perbuatan ini,, ia seperti adat melayu mengh0rmati yg tua,, terutaman nya abg sedara,, apabila sy baca,, ternya ia adlh salah..)

jika dia melihat dng jelas bahaya yang b0leh terjadi, maka sudah tentu dia tidak melakukan nya Nabi s.a.w. bersabda:  “lebih baik sese0rang menusuk kan jarum besi di kepala salah se0rang di antara kamu daripada besentuhan dengan wanita yang tidak halal bagi nya”

Tidak diragui bahawa ini merupakan zina tangan, seperti yang disabda kan Nabi s.a.w. “kedua – dua mata ini melakukan zina & kedua – dua tangan ini melakukan zina..”

Apakah ada se0rang yang lebih suci daripada Nabi?  Baginda berkata, “aku tidak pernah bersalaman dengan wanita”. Dalam sahih muslim. Aisyah berkata, “dan tidak! Demi Allah belum ada se0rang wanita pun menyentuh tangan Rasulullah, walaupun baginda sedang membaiat mereka, namun baginda melakukan nya dengan perkataan”.   (ternyata memang tidak ada 0rang yg lebih suci dari Nabi,, & apabila kita mengikut sunnah nya & menjahi darpada larangan Allah 0rang itu akan mendapat pahala..)

Hendak lah juga diketahui bahawa dengan berlapik tangan ketika bersalaman tidak mengubah  hukum, malah perbuatan ini tetap diharam kan.

(hum,, ini adalah 1 t0pic yg sudah saya k0ngsikan kpda anda smua,, sudah saya baca & saya p0n berk0ngsi kpda kwan2 dng ilmu yg saya per0lehi.. )  

No comments:

Post a Comment